Janny’s hobbylog

Kungsleden 0

Geplaatst op 20 juli, 2019 door janny

Aat heeft met zoon Lennert een deel van de Kungsleden (Koningspad) in Zweeds Lapland gelopen. Ze zijn helemaal met het ov erheen gereisd, met trein en bus en deden ze hier 2,5 dag over voordat ze in Abisko aankwamen. Die dag liepen ze 15 km naar de hut in Abiskojaure. De volgende dagen liepen ze gemiddeld 25 km totdat ze in Vakkotavare aankwamen, totaal ongeveer 110 km. Ze hebben het enorm getroffen met het weer, vaak konden ze zonder jas lopen. De hutten voor overnachting zijn wel wat primitief, zonder elektriciteit en stromend water, dat moest je uit de rivier halen en je moest zelf je eten klaar maken. Bij sommige hutten was een winkeltje waar je eten kon kopen, maar vers voedsel of brood was er niet bij, natuurlijk wel knäckebröd. Op de terugweg hebben ze in Hamburg overnacht en na 11 dagen waren ze weer thuis na een geweldige tocht.

Het landschap is werkelijk schitterend met sneeuw op de bergen en veel meren en riviertjes. Ik wandel ook graag, maar al dat klimmen met een zware rugzak en zo’n lange reis zag ik toch niet zitten, dat liet ik maar aan de mannen over en die hebben er van genoten. Ik was wel blij dat Aat weer thuis was, 11 dagen alleen is niet echt gezellig, maar achteraf was het leuk om alle verhalen te horen en de foto’s te zien.

Squash book 2

Geplaatst op 16 juli, 2019 door janny

Wat doe je met al die prints van de gelli plate? Wel, ik maak er voornamelijk kaarten van maar ik vond het ook leuk om er een klein boekje van te maken, een zgn. squash book, ook wel explosion book of exploding book genoemd. Op internet kan je allerlei voorbeelden vinden. Deze keer heb ik 3 vellen A4 papier aan allebei de kanten bedrukt en ze toen op de maat van 20×20 cm gesneden. Voor de buitenkant heb ik ook een gelliprint gebruikt en deze op een stukje karton gelijmd. Het resultaat is een grappig boekje geworden van ongeveer 10×10 cm wat je in allerlei standen neer kan zetten.

Ik zou de binnenkant nog verder kunnen versieren met stempels of tekst, maar voorlopig laat ik het even zo.

Kaarten 0

Geplaatst op 15 juli, 2019 door janny

Met de gelli plate kan je ook op stof printen en dat heb ik bij de volgende twee kaarten gedaan. Bij de eerste heb ik borduursteken met de hand toegevoegd, de tweede heb ik machinaal doorgequilt. Dit is wel wat makkelijker, omdat de stof door de acrylverf vrij stug wordt voor je borduurnaald.

Kaarten met de gelli plate 1

Geplaatst op 11 juli, 2019 door janny

Bij de goedkope winkel heb ik weer een stapeltje dubbele kaarten met enveloppen gekocht zodat ik weer nieuwe kaarten kan maken. Meestal print ik eerst op papier wat ik daarna op een kaart plak, soms print ik rechtstreeks op de kaart. Ik heb weer gewerkt met stencils en stempels, de stempels van de vlinders heb ik gedeeltelijk ingekleurd met gelpennen, de print loopt een beetje door op de achterkant van de kaart.

Bij de volgende kaart heb ik de verf niet met een roller opgebracht maar met een kwast, dat geeft net weer een ander effect.

Ook bij deze heb ik de kwast gebruikt en de regen is met een gelpen aangebracht.

En nog een paar:

Salade met gegrilde courgette 1

Geplaatst op 10 juli, 2019 door janny

Een heerlijke salade die snel te maken is. Snijd de courgette in dunne plakken, bestrijk de plakken met olijfolie en oregano en grill ze in de grillpan. Snijd wat kerstomaatjes doormidden en doe deze in een kom met wat verkruimelde feta, een paar uienringen, wat olijven en geroosterde pijnboompitjes. Snijd de plakken courgette wat kleiner en meng alles. Tot slot een dressing van citroensap met wat zout en peper erdoor en je salade is klaar. Ik vond hem nog lauwwarm erg lekker.

Speldenkussen 1

Geplaatst op 08 juli, 2019 door janny

Voor schoondochter Natasha in München maakte ik een speldenkussen, ze wil nl. binnenkort op naailes. Het was maar een klein projectje, maar ik vond het leuk om weer eens achter de naaimachine te zitten.

Natuurlijk moest er een kaart bij, dit is de voorkant met een klos garen:

Aan de binnenkant een naaimachine:

En ook de envelop kreeg versiering:

Ik heb al bericht gekregen dat ze er erg blij mee is.

Diverse wandeltochtjes op Tholen 1

Geplaatst op 07 juli, 2019 door janny

Vorige week zondag hebben we met de organisatoren van de Waterpoortloop en partners een tochtje gedaan vanuit Nieuw-Vossemeer, waar we eerst wat gedronken hebben bij het Wagenhuis. Het was heerlijk weer, we konden al op het terras zitten en ook om te lopen was het prima weer. Gezellig zo met zijn tienen.

Gisteren was de jaarlijkse zeven dorpentocht vanuit Oud-Vossemeer. We hadden de laatste jaren niet meegedaan, maar nu besloten we de 20 km te gaan lopen. Eigenlijk wilden we 25 km lopen, maar die afstand was er niet, maar omdat het parkeerterrein een behoorlijk eind van de start lag en de tocht in werkelijkheid ook wat langer dan 20 km was, kwamen we in totaal toch nog op 24 km. De verzorging onderweg was prima met diverse rusten al vonden we de pijlen niet altijd even duidelijk, kalkpijlen op de weg die soms al aardig afgesleten waren, maar ik denk dat we uiteindelijk niet veel verkeerd zijn gelopen.De eerste rust was bij kwekerij Welgelegen waar prachtige bloemen stonden, de tweede rust bij de voetbalkantine van Tholen en de derde rust in de boomgaard waar het zoals meestal weer erg warm was over het betonpad. Rond half 2 waren we weer terug in de Vossenkuil waar we diverse bekenden tegen kwamen en gezellig nog even hebben zitten kletsen.

Kaart 0

Geplaatst op 03 juli, 2019 door janny

Voor de verandering kreeg ik eens een zelfgemaakte kaart. Ik heb mijn zus helemaal enthousiast gemaakt voor de gelli plate en bij thuiskomst van vakantie stond deze mooie kaart voor me klaar.

Op haar weblog zie je nog meer leuke kaarten die ze gemaakt heeft.

Dagje uit en strandwandeling 0

Geplaatst op 29 juni, 2019 door janny

Donderdag zijn we een dagje uit geweest met de kerk, in een dubbeldekker naar het Omniversum.

De film Jerusalem werd vertoond wat een indrukwekkende ervaring was, al werd ik af en toe wel wat duizelig. Na de film was er koffie met gebak en terug in Sommelsdijk kregen we een heerlijke soep met daarna een buffet.

Voor vandaag werd erg warm weer opgegeven en daarom hebben we vanmorgen een strandwandeling gemaakt. Eerst vanaf de Kwade Hoek door de het waterwingebied, koffie gedronken bij de Zeester en toen over het strand terug met een lekker verkoelend windje. In de buurt van de strandtenten waren al aardig wat mensen op het strand maar verderop zag je niemand meer. Om bij het water te komen moesten we heel ver lopen.

Vakantie Duitsland – Cochem 1

Geplaatst op 28 juni, 2019 door janny

Het derde deel van de vakantie voerde ons naar Cochem waar we 2 nachten in een pension verbleven. De reis verliep niet zo vlot, weer geregeld file maar uiteindelijk waren we er om 5 uur. Na ons wat opgefrist te hebben zijn we eerst een rondje door het stadje wezen doen en hebben we gegeten bij Da Vinci, een Italiaans restaurant. Het was erg warm, gelukkig konden we op het terras in de schaduw zitten.

Cochem is een leuk stadje met prachtige vakwerkhuizen en oude gebouwen, maar wel erg toeristisch, overal hotels en kamers te huur en zelfs in juni al behoorlijk druk. Maandag was weer een erg warme dag en daarom hebben we eerst een rondvaart gedaan over de Moezel.

Daarna nog een rondje gelopen en op een bankje zitten lunchen en ‘s middags zijn we naar Treis-Karden gereden waar we enkele jaren geleden ook waren geweest en waar Aat nog een adresje wist voor lekkere schnapps. We hebben wat rondgelopen door Treis maar eigenlijk was het hiervoor te warm, we zijn dan ook al snel op een terrasje gaan zitten voor wat verkoeling. ‘s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij Restaurant Am Hafen, wel binnen deze keer omdat alle schaduwplekjes op het terras al bezet waren. Om het terras wat af te koelen hadden ze een vernevelsysteem, het deed me een beetje denken aan de supermarkt waarbij ze dat ook boven de groenten gebruiken.

Dinsdag ging de terugreis opvallend vlot en zo waren we al om half 2 weer thuis na een gevarieerde en leuke vakantie. Er stond inmiddels weer heel wat meer in bloei dan voordat we weggingen.