Janny’s hobbylog

Strandwandeling 0

Geplaatst op 02 september, 2014 door janny

Afgelopen weekend was Martijn hier en zondag hebben we een heerlijke strandwandeling gemaakt. Heel veel zand, wind, golven en wolken, prachtig!

Klosjeshouder 0

Geplaatst op 31 augustus, 2014 door janny

Tom had een tijdje geleden een klosjeshouder voor mijn zus gemaakt en dat wilde hij voor mij ook wel doen. Precies op maat gemaakt voor een grote lade met een gedeelte waar ook grotere klossen kunnen staan, erg handig.P1020121

Stampen met verf 0

Geplaatst op 27 augustus, 2014 door janny

Een tijdje geleden heb ik weer wat stoffen bewerkt met pounding, zie hiervoor mijn artikel van 9 mei, ik had de stoffen deze keer iets te nat gelaten want het duurde wel zo’n 4 weken voordat alles droog was. Na het strijken ziet het er zo uit:

De bruine vind ik niet zo geslaagd, deze lap was waarschijnlijk te groot en te weinig verf gebruikt. De gladiolen van de Omloop bloeien prachtig.P1020105 (Gewijzigd)

Omloop 2014 1

Geplaatst op 23 augustus, 2014 door janny

Dit jaar was de 25e editie van de Omloop van Goeree-Overflakkee en ik heb deze keer niet meegedaan. Ik heb 3 x de halve gelopen van 55 km en ik had er dit jaar gewoon niet zo’n zin in, ook was er niet zulk best weer voorspeld. Aat daarentegen wilde wel meedoen en heeft voor de 2e keer de hele Omloop gelopen van 110 km. Hier staat hij bij de start om 7 uur gisteravond.P1020084 (Gewijzigd)

Vannacht heeft hij diverse flinke buien meegemaakt en ook vanmorgen nog, gelukkig duurden ze niet al te lang en hij kwam met mooi weer bij de finish aan. Finishtijd: 15.17 uur, een uur vroeger dan vorig jaar, ik vind het geweldig knap. Vanaf Stellendam liep hij samen met Willy, hier zijn ze bijna bij de finish.P1020086 (Gewijzigd)

Het was af en toe best zwaar, maar als het gezellig is ben je ongemerkt zo weer een heel stuk verder. P1020089 (Gewijzigd)

Na afloop zijn Willy en haar man nog even wat wezen drinken bij ons, zodat wij alle verhalen konden horen en na een lichte maaltijd is Aat naar bed gegaan. Ik hoop dat hij morgen niet al te veel spierpijn heeft.

Hij heeft nu 2 x de halve Omloop gelopen, 1 x de Kennedymars van 80 km en 2 x de hele Omloop.

P1020094 (Gewijzigd)

Op avontuur met het openbaar vervoer 3

Geplaatst op 22 augustus, 2014 door janny

Laat een vrouw van 60 (ik dus) die nooit met het openbaar vervoer reist nu eens van Middelharnis naar Utrecht en weer terug reizen met de bus, metro en trein, een waar avontuur. Eerst mijn ov-chipkaart opladen, maar nu is hij nog niet geactiveerd voor de trein, dat moet later dus op het station. In de bus haal ik de ov-kaart te snel langs de kaartlezer, opnieuw dus, je moet hem even stilhouden, bij de metro goed gedaan, maar waarom gaat het poortje niet open? Als linkshandige wil ik rechts van de kaartlezer er door, maar dat moet natuurlijk links, weer een hindernis overwonnen. Gelukkig is Rosanne alvast van Utrecht naar Rotterdam gereisd en reist verder met me mee, dat levert ook nog eens korting op in de trein. P1020021

Eerst even wat drinken op het station, wat is dat station mooi geworden!P1020023

Nu mijn kaart activeren voor de trein en er gelijk nog wat extra geld opzetten, ook dat lukt en voor we het weten zijn we al in Utrecht. Natuurlijk niet vergeten uit te checken en weer in en uitchecken in de bus. Hèhè, dat zit erop, eigenlijk best handig alles met één kaart.

‘s Middags hebben we een bezoek gebracht aan de botanische tuinen en het was gelukkig ook nog aardig weer.

‘s Avonds heerlijk gegeten uit de Hello Fresh Box van Rosanne en de volgende dag zijn we na een lekker ontbijt met pannenkoekjes naar de stad gelopen. Een paar leuke winkels bezocht, lekker geluncht bij Barbeton en toen was het weer tijd om op de trein te stappen. Deze keer ging alles van een leien dakje en was ik binnen 2 uur weer thuis. Bij het uitchecken hield ik de kaart eerst te hoog, maar gelukkig wees de vriendelijke buschauffeur me daarop. Helaas kreeg ik tijdens het kleine stukje lopen een enorme bui op mijn dak en kon ik me thuis eerst omkleden, maar voortaan kan ik gerust met het openbaar vervoer reizen, dan moet ik daar natuurlijk niet te lang mee wachten, anders ben ik weer vergeten hoe het werkt, haha.

Slot vakantie Frankrijk 1

Geplaatst op 20 augustus, 2014 door janny

Op vrijdag hebben we de mooiste wandeling gemaakt, we zijn toen naar de Vallon de Combeau geweest, eerst een prachtige rit omhoog waarna we een paar uur rondgewandeld hebben. Het was vrij koud boven, tussen de 12 en 15 graden, maar we zaten dan ook op een hoogte van 1680 meter. Overal prachtige vergezichten, echt schitterend.

Daarna zijn we nog wat wezen drinken in Châtillon-en-Diois, een leuk plaatsje waar we eerder die week ook al naar een markt geweest waren.P1010998 (Gewijzigd)

Zaterdag zijn we vanuit de Drôme weer naar de Morvan gereden, deze keer logeerden we in een kasteel, Chateau de Poussignol, waar we hartelijk werden verwelkomd door Margreet. CIMG0208

Omdat de kamers al vol waren kregen we een heel appartement tot onze beschikking met wel 3 slaapkamers. We hebben hier echter niet veel gebruik van gemaakt, we konden heerlijk buiten zitten in de grote tuin en ‘s avonds aten we met z’n allen in de eetkamer. De eerste dag was er een grote groep wandelaars en ook de tweede dag zaten we met een grote groep aan tafel, erg gezellig.

Op zondag hebben we natuurlijk weer een wandeling gemaakt, deze keer bij het Lac du Settons. Eindelijk eens een wandeling zonder al te veel klimmen en dalen, tenminste tot ongeveer 3 km voor het einde. Er bleek de week ervoor een windhoos geweest te zijn en er lagen een heleboel bomen precies over ons pad. Dat betekende dus klimmen en klauteren, soms over prikkeldraad en dan weer kruipen, het leek wel een survivaltocht, over ongeveer 500 meter deden we een half uur. Gelukkig kwamen we weer op de weg uit en konden het laatste stuk weer normaal lopen.CIMG0220

Na afloop zijn we nog even wat wezen drinken bij Thea en Bernard van Agréable-Frankrijk en ‘s avonds hadden we weer een heerlijk diner. Margreet kan heerlijk koken met behulp van haar dochters en ze had speciaal voor Aat suikervrije toetjes gemaakt. Maandag zijn we naar huis gereden waar we 11 uur over deden, vooral bij Antwerpen schoot het voor geen meter op. Gelukkig hebben we allebei deze week nog vakantie al is het jammer dat het geen zomerweer is.

Vervolg vakantie Frankrijk 1

Geplaatst op 20 augustus, 2014 door janny

Na een week in de Cevennen verbleven we vervolgens een week in de Drôme waar we een gîte hadden gehuurd bij Au Moulin d’Antan, gerund door Margot en Reint. CIMG0132

Hier hebben we het erg naar onze zin gehad, de eerste dagen was het behoorlijk warm, maar later in de week werd het wat minder heet, prima wandelweer. Ook hier hebben we een keer gebruik gemaakt van table d’hôte, gezellig met de andere gasten aan een lange tafel. CIMG0117

Omdat het eerst erg warm was hebben we op advies van Reint een tocht gemaakt naar de Col de Rousset, op 1254 m hoogte, daar was het toch al gauw zo’n 6 graden minder. De weg erheen was al prachtig met natuurlijk weer allemaal haarspeldbochtenP1010882

en bovenop hebben we een mooie wandeling gemaakt.P1010894

De dagen erna hebben we nog diverse andere wandeltochten gemaakt, o.a. van de Claps naar Luc-en-Diois waar we een stadswandeling hebben gemaakt, toen weer terug en daarna nog een tocht door het moeras vlakbij. De Claps is ontstaan door een enorme steenlawine in 1442, erg indrukwekkend al die gigantische rotsblokken, je kan hier wandelen langs de rivier de Drôme en ook zwemmen en klimmen. P1010913 (Gewijzigd)

Dinsdagnacht had het flink geregeld en toen we woensdag een wandeltocht begonnen vanuit Luc-en-Diois hingen er nevelflarden tussen de bergen, een mooi gezicht.

Deze wandeling voerde ons langs walnotenbomen en wijngaarden, weer heel anders dan de vorige.

De volgende dag zijn we in het stadje Die geweest, overal kan je Clairette de Die kopen, een lekkere bubbeltjeswijn. Hier hebben we een stadswandeling gemaakt en daarna zijn we naar de vlindertuin gegaan.P1010928 (Gewijzigd)

P1010929 (Gewijzigd)

Hier hebben we prachtige vlinders gezien in allerlei kleuren en maten.

Vakantie Frankrijk 2014 1

Geplaatst op 19 augustus, 2014 door janny

We zijn weer thuis na 2½ week in Frankrijk. We hebben een heerlijke vakantie gehad met veel mooi weer, het valt wel een beetje tegen nu we weer thuis zijn! We zijn begonnen in de Morvan bij Thea en Bernard waar we al twee keer eerder hebben gelogeerd.CIMG0020 (Gewijzigd)

Hier zijn we 2 nachten gebleven zodat we een dag hadden om te wandelen voordat we naar ons volgende adres vertrokken. Deze keer hadden we een kamer geboekt i.p.v. een gîte en ‘s avonds hebben we gezellig met hen en nog een paar andere gasten buiten gegeten.CIMG0023

We hadden een wandeling uitgezocht die gedeeltelijk langs het Lac du Pannecière liep en gelukkig veel door het bos, want het was behoorlijk warm. Het laatste stuk liepen we in de volle zon dus waren we blij dat we weer terug waren.P1010810 (Gewijzigd)

Je kan in de Morvan echt prachtige tochten maken, erg gevarieerd.P1010796

Het tweede adres was bij Mas Bernadis in de Cevennen, hier hadden we voor een week een klein appartementje gehuurd. Het kostte heel wat moeite om er te komen, heel veel haarspeldbochten en het laatste stuk weg was zo smal en slecht dat we al dachten dat we verkeerd zaten, maar gelukkig bleek dat niet zo te zijn. Vanuit het huis hebben we enkele leuke wandeltochten gemaakt en af en toe zijn we ook wat verder weg gegaan.P1010833

Deze wandeling voerde ons langs de ruïnes van het kasteel Allegre, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden.P1010841 (Gewijzigd)

Hierboven zie je het kasteel vanuit de verte toen we weer op de terugweg waren. Er zijn ontzettend veel kastanjebomenP1010858 (Gewijzigd)

in de Cevennen en de tochten lopen vaak door de bossen via allerlei slingerpaadjes. Op 1 van de tochten kwamen we langs een feeëngrot, helaas geen fee gezien.CIMG0067

In St. Ambroix was een grote markt met veel biologische producten, hier verkocht de eigenaar van ons huisje ook zijn eigen bier, hij heeft nl. bij het huis een bierbrouwerij. Ook hebben we een keer in hun restaurantje gegeten.

Hier kwamen we langs een wijngaardje met prachtige druiventrossen.CIMG0087

Het landschap in de Cevennen is behoorlijk ruig met veel dichtbegroeide bossen en bergen, erg mooi maar voor mij een beetje te beklemmend, ik kijk liever wat meer van me af.P1010844 (Gewijzigd)

Verder bezochten we nog 1 van de mooiste dorpjes van Frankrijk: Aiguèze, waar we een mooi uitzicht op de rivier hadden.

Na deze week vertrokken we naar ons derde adres, maar daarover schrijf ik in het volgende verslag.

Nog meer zon 3

Geplaatst op 24 juli, 2014 door janny

Omdat het nog steeds zulk lekker warm zonnig weer is heb ik nog een lapje met sun printing gedaan. Deze keer heb ik groene verf gebruikt en turquoise en geel gemengd. De takjes rozemarijn geven een idee van wuivend gras, het lijkt me leuk om dit met quiltsteken te gaan bewerken.P1010748 (Gewijzigd)

Lopertje 1

Geplaatst op 23 juli, 2014 door janny

Het lopertje voor mijn vriendin is klaar. Ik heb het even op mijn eigen tafel gelegd waar het goed bij de meubels kleurt, dus als ze het niet mooi vindt….P1010734