Janny’s hobbylog

Nieuw project 0

Geplaatst op 29 mei, 2015 door janny

De kast is inmiddels helemaal ingericht en nee, hij is nog niet helemaal vol! In het rechter gedeelte heb ik nog wat open vakken, maar die zullen na verloop van tijd wel gevuld raken.P1030444

Nu alles zo overzichtelijk opgeruimd is krijg ik weer zin om aan iets nieuws te beginnen, ik weet wel dat het beter is om eerst de oude projecten af te maken maar ja, iets nieuws beginnen is zoveel leuker… Gelukkig heb ik een aanvraag voor een quiltje gekregen, dus dat komt goed uit. Het moet een soort miniversie van mijn vuurtorenquilt worden, dit is het begin.P1030452

Ook heb ik weer een flink aantal meters witte stof gekocht zodat ik zodra het mooi weer wordt weer kan gaan verven.

Roze voor een meisje 0

Geplaatst op 27 mei, 2015 door janny

Deze kaart maakte ik voor een pasgeboren meisje met de mooie naam Zoë.P1030447 (Gewijzigd)

Kaart 0

Geplaatst op 26 mei, 2015 door janny

Deze kaart maakte ik voor een jarige quiltvriendin van een zelf geverfd lapje, versierd met stukjes stof en steken.P1030442 (Gewijzigd)

Het inrichten van de kast is bijna klaar, nog even wat bakken erbij kopen.

Nieuwe kast 1

Geplaatst op 22 mei, 2015 door janny

Ik heb wat te doen dit weekend! Onze nieuwe kast is geplaatst door Kasten op Maat.P1030433

Eén grote kast i.p.v. diverse kleinere kasten, dat staat gelijk veel mooier. Dat wordt weer heel wat keertjes de trap op en neer om alle spullen weer naar beneden te brengen.

De sleurzusters 0

Geplaatst op 21 mei, 2015 door janny

Dochter Rosanne heeft samen met vriendin Nienke een weblog “de sleurzusters”. Hierin schrijven ze elke week over iets wat ze nog nooit of heel lang geleden gedaan hebben. Er komen uiteenlopende onderwerpen aan bod, van het nemen van een nieuwe kapsel tot het bezoeken van de Filosofie Nacht. Ideeën hebben ze genoeg al is de uitvoering soms lastig en dan moet je er ook nog een leuk stukje over zien te schrijven, maar volgens mij lukt het hen aardig, ik vind ze altijd leuk om te lezen.sleurzusters

Je kan je ook aanmelden als pleegsleurzuster en een gastblog schrijven. Dat leek mij wel leuk en aangezien ik voor het eerst een LAW had gelopen heb ik hierover een stukje geschreven, getiteld “Aat en Janny zetten het op een lopen”.

Quinoa met groene asperges 0

Geplaatst op 20 mei, 2015 door janny

Vandaag weer eens een recept. Het is nu aspergetijd, maar eerlijk gezegd ben ik niet zo’n fan van witte asperges. Wel van groene, die vind ik altijd heerlijk om b.v. te roerbakken. Deze keer heb ik ze gebruikt in combinatie met quinoa en gegrilde zalmfilet.

Quinoa wordt vaak gebruikt in een salade, maar ook in een warm gerecht is het erg lekker, je kan het gebruiken i.p.v. rijst. Op de website quinoa-informatie is van alles over dit product te lezen. Het is geen graansoort en bevat dus geen gluten, handig voor mensen met een glutenallergie.

Hier komt het recept, voor 2 personen:

150 gram quinoa (wit of rood, ik had van allebei wat);

een halve eetlepel kokosolie;

1 uitje en een teentje knoflook;

geraspte schil van een halve (biologische) citroen en citroensap;

350 gram groene asperges;

100 gram diepvriesdoperwtjes;

wat basilicumblaadjes;

1 eetlepel kappertjes;

zout en peper.

Kook eerst de quinoa gaar volgens de gebruiksaanwijzing op het pak. Ik had Green Age quinoa, eerst goed afspoelen en dan in 300 ml kokend water in 12 minuten garen. Verhit intussen de kokosolie en fruit het gesnipperde uitje en knoflook. Snijd ongeveer 2 cm van de groene asperges en kook ze in 8 minuten gaar, kook de doperwtjes 6 minuten. Voeg de geraspte citroenschil en wat peper en zout toe aan de uit met knoflook, dan de gare quinoa. Snijd de asperges in stukken en voeg deze met de doperwtjes ook toe. Wrijf de zalmfilet in met zout en peper en wat olijfolie en grill hem eerst 3 minuten op de huid in de grillpan en daarna nog eens 3 minuten aan de andere kant. Maak de quinoa op smaak met citroensap, kleingesneden basilicum en kappertjes. Je kan ook een halve citroen in de grillpan doen en hiervan het sap gebruiken. P1030428 (Gewijzigd)

Wij vonden het erg lekker.

P1030430 (Gewijzigd)

Kadootjes 0

Geplaatst op 19 mei, 2015 door janny

Vorige week tijdens het familieweekend kreeg iedereen van zus Marianne een geborduurd kadootje, zoals een handdoek, opschrijfboekje, t-shirtje of schort. Aat kreeg dit mooie schort en ik een leuk opschrijfboekje.

Ook voor de niet-aanwezige familieleden had ze wat gemaakt, je kan wel nagaan hoeveel werk ze hieraan gehad heeft! Op haar blog heeft ze alle foto’s geplaatst.

Pieterpad 1

Geplaatst op 18 mei, 2015 door janny

Na ons gezellige weekend in Woudenberg zijn we doorgereden naar Garnwerd waar we een bed & breakfast hadden geboekt, de Oude Pastorie.P1030344

Hier hebben we 3 nachten overnacht waarbij we telkens een stukje met openbaar vervoer moesten om naar ons begin- of eindpunt te reizen. De eerste etappe begon natuurlijk in Pieterburen, we waren eerst naar Winsum gelopen en van daaruit met de bus naar Pieterburen gereden.P1030347 (Gewijzigd)

Het was heerlijk wandelweer en we ontmoetten onderweg al diverse andere “Pieterpadders”. Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt vertrokken we de tweede dag naar Haren, we liepen dwars door de stad Groningen, erg leuk, we hebben nog even bij het Museum gekeken maar vonden het zonde om veel geld uit te geven voor een uurtje bezoek, we zijn dus maar doorgelopen.

Vanaf Haren met de trein en bus terug naar Garnwerd waar we voor de derde keer hebben overnacht. De volgende ochtend hebben we eerst de auto in Schoonloo gezet en zijn toen met openbaar vervoer weer naar Haren gereden. Deze keer moesten we de grote rugzakken om omdat we onderweg zouden overnachten. Woensdag vonden we een hotel in Zeegse, maar om voor donderdag en vrijdag een overnachtingsplaats te vinden viel nog niet mee i.v.m. Hemelvaartsdag, alle b&b’s zaten al vol, gelukkig vonden we een leuk hotel in Anderen voor donderdag en ook één in Schoonloo voor vrijdag. Hier stond ook de auto en toen konden we zaterdag de grote rugzakken weer omruilen voor de kleine, we hebben dus 3 dagen met en 3 dagen zonder bepakking gelopen. In het begin vond ik het wel een beetje zwaar, maar op den duur wende ik er wel aan, al loop je wel wat langzamer en duurt het even voor hij goed ingesteld is.

In Groningen liepen we meestal door de polder, in Drenthe vaak door het bos en over de hei, maar overal was het heerlijk rustig en genoten we van de natuur. Ook was het leuk om af en toe dezelfde mensen weer tegen te komen.P1030379

De tocht is zeer goed gemarkeerd en met het boekje erbij kan je bijna niet verkeerd lopen. Hier een avontuurlijke oversteekplaats.P1030396

(Ik liep gewoon over het bruggetje wat er vlak naast lag).

Zaterdag eerst weer met de bus naar ons beginpunt en vandaar zijn we naar Erm gelopen, hiervandaan konden we nog met de bus terug, als we verder liepen werd het moeilijker dus zijn we daar maar gestopt. We hadden toen ongeveer 115 km van de route gelopen. In werkelijkheid hebben we wel 173 km gelopen in totaal maar dat kwam omdat we heel veel extra liepen, soms lag de bushalte een kwartier lopen verder, in Haren moesten we zelfs een half uur lopen naar de trein en ook de hotels lagen niet altijd precies langs de route. We vonden het een geweldige tocht en gaan hem zeker een keer vervolgen. Hier sta ik bij het monument ter nagedachtenis aan mevrouw Toos Goorhuis die het Pieterpad samen met haar vriendin Bertje Jens heeft uitgezet.P1030413

Zaterdagavond konden we eten en slapen bij een neef van Aat in Beilen waarna we zondagmiddag weer terug naar huis reden.

Gelukkig heb ik weinig last gehad van mijn heup, alleen de laatste dag begon de pijn weer en nu heb ik er nog een beetje last van, de komende dagen maar even tot rust laten komen. De meeste dagen was het heerlijk weer, we hebben ook wel in korte broek en zonder jas gelopen, alleen zaterdag regende het bijna de hele dag, een fijne motregen waardoor je niet te lang moest blijven stilstaan of zitten, dan kreeg je het koud. We namen elke dag een lunchpakket mee en dat was maar goed ook, want niet overal was horeca, gelukkig zijn we niets tekort gekomen.

Familieweekend 1

Geplaatst op 17 mei, 2015 door janny

Vorige week hadden we een familieweekend in Woudenberg in De Boerenstee. Een leuke accommodatie met voor ieder gezin een eigen huisje en een grote ruimte voor gezamenlijke activiteiten. Het was ontzettend gezellig met alle broers en zussen, neven en nichten en zelfs nog wat kinderen van een neef en nicht. Sommigen waren er het hele weekend, anderen een gedeelte van het weekend, op zaterdagavond waren we met 39 personen tijdens het eten, een hele klus voor de organisatie maar alles was prima geregeld. Zaterdag hadden we een wandeling onder leiding van een gids langs de Grebbelinie en konden we ook een museum bezoeken. Verder natuurlijk heel veel gepraat, spelletjes gedaan en gewandeld, ook het weer werkte prima mee. Zondagmiddag reden Aat en ik gelijk door naar Groningen om een begin te maken met het Pieterpad, maar daarover morgen meer.

Geweven 1

Geplaatst op 06 mei, 2015 door janny

Twee heel kleine vlechtwerkjes samen op een kaart met nog wat borduursteken.P1030295 (Gewijzigd)