Janny’s hobbylog

Trage tocht Koningslaan, Posbank en Middachten 3

Geplaatst op 28 november, 2021 door janny

Gisteren liepen we weer een trage tocht vanuit Dieren, die we half oktober ook gelopen hebben. ‘s Morgens viel er wat natte sneeuw die overging in regen, daarom hebben we eerst thuis koffie gedronken en zijn wat later begonnen aan de tocht. Helaas regende het het eerste uur nog steeds, maar met de regenbroek aan ging het wel. Tegen etenstijd werd het droog en daarna bleef het gelukkig droog. De prachtige Koningslaan zag er heel anders uit dan anderhalve maand geleden met haar oranje tapijt, erg mooi. Door de regen en het sombere weer heb ik wat minder foto’s gemaakt, maar de herfstkleuren komen toch wel over. Rond de Carolinehoeve zagen we wat meer wandelaars maar verder was het opvallend rustig.

De parkeerplaats bij het paviljoen de Posbank stond aardig vol, maar ik denk dat de meeste mensen in het restaurant zaten want wij hadden het gebied vrijwel voor ons alleen.

Waar we de vorige keer een afslag hadden gemist en verkeerd waren gelopen hebben we nu extra goed opgelet en wel de goede afslag genomen, jammer genoeg ging het een eind verder weer mis, maar ach we liepen lekker, dus het maakte niet veel uit. Na een pittige tocht van 20 km kwamen we weer bij de auto aan, volgens mijn stappenteller had ik 76 trappen beklommen, wat wel te voelen was aan mijn knieën! Vandaag vond ik het een stuk kouder aanvoelen, we hebben maar een klein rondje gedaan.

Deelerwoudroute 1

Geplaatst op 24 november, 2021 door janny

Gistermiddag was het heerlijk weer en dan moet je natuurlijk naar buiten, wij gingen naar het Deelerwoud bij Deelen, even voorbij Arnhem. Hier hadden we nog niet eerder gelopen en we werden verrast door de mooie heidevelden. Er liepen verschillende routes van Natuurmonumenten, wij volgden de groene pijltjes, ongeveer 8,5 km. Het was heerlijk rustig, ik denk dat we 3 wandelaars gezien hebben. Het zonnetje kwam regelmatig tevoorschijn en ook de wolkenpartijen waren prachtig.

Achterdoek en kaarten 1

Geplaatst op 22 november, 2021 door janny

Vorige week kwamen we weer met ons groepje Achterdoek bij elkaar, deze keer gingen we  aan de gang met de gelli plate. Er werd hard gewerkt en gezellig bijgepraat.

Yvonne gebruikte stof i.p.v. papier. Dit zijn een paar van mijn resultaten, hier kan ik weer wat kaarten van maken. Van een afdruk die ik nog had liggen maakte ik met wat stempels een verjaardagskaart. En ook maakte ik nog wat kaarten met lapjes en organza, aangevuld met machinaal en hand quiltwerk.

Klompenpad Molenbeeksepad 0

Geplaatst op 20 november, 2021 door janny

Vandaag liepen we het Molenbeeksepad vanuit Wolfheze. Dit pad is ongeveer 17 km lang, maar wij maakten er 18,5 km van met een omweggetje, bij Renkum liepen we even verkeerd. Het was fantastisch om te lopen, en we hebben weer genoten van de mooie herfstkleuren. Deze tocht liep niet alleen door het bos, maar ook over de heide en langs akkers en weides. De foto’s spreken voor zich denk ik.

Tocht bij Ellecom 3

Geplaatst op 15 november, 2021 door janny

Zaterdag liepen we de trage tocht vanuit Ellecom, deze tocht hebben we al een keer in de winter en een keer in de zomer gelopen, wat een verschil laat dat zien! Deze keer liepen we over een tapijt van bladeren, het was af en toe zelfs lastig om te zien hoe het pad liep en de kleuren waren prachtig geel en oranje.

Deze keer alleen bosfoto’s, de tocht ging helemaal door het bos, alleen op het eind liepen we een stukje door Ellecom. We hebben lopen genieten en af en toe op een bankje gezeten, het was heerlijk rustig in het bos. Gisteren waren we bij dochterlief in Utrecht en op de terugweg zagen we dit leuke autootje rijden, lijkt me wel een beetje koud bij 10 graden.

Herfstkaarten 1

Geplaatst op 12 november, 2021 door janny

Nog een paar kaarten met herfstbladeren gemaakt.

En van Mieke kreeg ik deze leuke kaart:Stukjes vilt op een papieren kaart genaaid.

Kaarten 2

Geplaatst op 08 november, 2021 door janny

De afgelopen tijd heb ik nog wat kaarten gemaakt, deze is van een geverfd lapje en een stencil en wat machinaal borduurwerk. De volgende serie heb ik met de gelli plate gemaakt.

Kaarten met herfstkleuren.

En bij deze een bijpassende envelop.

Rondje Exel 1

Geplaatst op 07 november, 2021 door janny

Gisteren liepen we een tocht vlakbij Lochem, rondje Exel. We begonnen bij Ampsen in het bos, schitterend al dat geel en oranje.

Onderweg kwamen we telkens een paar mannen tegen, zij waren een wandeltocht voor vandaag aan het uitzetten. Leuke afrastering gemaakt van snoeihout. Het was lekker weer om te lopen, wel een beetje fris door de wind maar in het bos merkte je daar niet veel van. We passeerden de (waarschijnlijk) dikste eik van Nederland met een omvang van 7,6 meter, tussen de 450 en 500 jaar oud, ter bescherming stond hij wel achter een hekwerk.

En even later liepen we langs een tweelingboom.De pijl voerde ons over een weiland, maar verderop stond geen pijl meer, moesten we nu linksaf of rechtsaf? Wij gingen rechtsaf, maar achteraf bleek dat we linksaf moesten, gelukkig vonden we later de juiste route weer, we hadden wel een stuk afgesneden maar om nu helemaal terug te lopen vonden we een beetje te veel van het goede.Zo liepen we geen 18 km, maar 16, volgende keer lopen we hem andersom, kijken of daar de pijlen wel goed staan.

Vervolg vakantie Duitsland 2

Geplaatst op 04 november, 2021 door janny

Maandagmorgen was het nog heerlijk weer en hebben we een rondje gelopen door het Westpark waar Derk regelmatig een rondje gaat hardlopen.

Teruglopend naar huis begon het te regenen en het bleef voor ons de hele dag regenen. Half 12 stapten we in de auto om naar ons tweede adres te rijden, hotel Das Spritzenhaus in Eltville am Rhein. Het viel niet mee om bij het hotel te komen, eerst stonden we diverse keren in de file en in Eltville was er kermis zodat er verschillende straten afgesloten waren, bovendien was de straat waar we moesten zijn eenrichtingsverkeer, maar uiteindelijk is het gelukt. Omdat het inmiddels vrij laat was hadden we geen puf meer om uit eten te gaan, gelukkig had Derk de rest van de pompoenquiche meegegeven en hier hebben we lekker van zitten smullen. Het hotel beviel ons prima, een prachtige grote kamer met een eettafel en stoelen en een bank, zodat we ook makkelijk konden zitten en een prima bed. We zijn hier 2 nachten gebleven, het was de bedoeling om dinsdag een lange wandeltocht te gaan maken, maar omdat het bijna de hele dag zou regenen hebben we dit maar laten varen.  Eerst een uitgebreid ontbijt, alles werd bij de tafel gebracht en we konden kiezen wat we wilden, de kazen en worst kwamen van bio bedrijven uit de buurt.

Na het ontbijt hebben we een rondwandeling door het stadje en langs de Rijn gemaakt, het was nog een beetje nevelig maar voor het grootste deel droog.

Helaas was het toen over met het mooie weer en begon het te regenen. Bij de bakker hebben we belegde broodjes gekocht en deze op de hotelkamer opgegeten, waarna we toch nog een wandelingetje gemaakt hebben met de capuchon op, het waaide gelukkig niet. Nu liepen we de andere kant op langs de Rijn naar Erbach waar een paar mooie kerkjes stonden.

De rest van de middag hebben we op de kamer zitten lezen en puzzelen en ‘s avonds zijn we uit eten geweest bij Piccolo Mondo, een Italiaans restaurant. Het eten was erg lekker, ik had lamsrugfilet met een lekker sausje en Aat had lendebiefstuk. Nadat we ‘s morgens weer van een uitgebreid ontbijt hadden genoten en Aat nog een flesje Obstler van de aardige eigenaars had gekocht zijn we om half 10 in de auto gestapt. Deze keer ging de reis lekker vlot en waren we even na 2 uur weer thuis. Op de andere weghelft was het af en toe een drama, er was een vrachtwagen gekanteld en er stond een file van 15 km, ook bij de grens stond een enorme file wegens controle, ik was blij dat wij de goede kant op gingen. Al met al was het erg leuk om weer eens op vakantie te zijn en we hebben genoten van de prachtige herfstkleuren onderweg. Ook het samenzijn met de kinderen was heel fijn, hopelijk duurt het nu wat minder lang voordat we hen weer zien, het plan is om met de kerstdagen hierheen te komen.

Korte vakantie Duitsland 2

Geplaatst op 03 november, 2021 door janny

We wilden al een hele tijd naar München om zoon Derk en schoondochter Natasha te bezoeken, maar telkens kwam corona ertussen. Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover en vertrokken we met de auto naar Beieren, een tocht van ongeveer 735 km. Er waren nogal wat wegwerkzaamheden onderweg, maar gelukkig konden we redelijk snel doorrijden. Natuurlijk zijn we een paar keer gestopt om wat te eten of drinken en aan het eind van de middag kwamen we bij München aan, helaas was het toen net spitsuur en stonden we toch nog zo’n half uur in de file. We hadden deze keer een hotel geboekt op loopafstand van Derk en Natasha, maar verder verbleven we bij hen, ook de auto konden we bij hen parkeren. Het was erg fijn om hen weer eens te zien en ‘s avonds hebben we heerlijke kipspiesjes met courgettepasta en aardappeltjes uit de oven gegeten. De volgende dag zijn we naar de Eibsee gereden, dat plan hadden meer mensen opgevat, het was erg druk onderweg en we deden er dan ook wel een tijdje over. Onderweg scheen de zon, maar eenmaal daar was hij verdwenen, gelukkig was het niet koud en we hebben heerlijk gewandeld.

Het was echt schitterend met die mooie herfstkleuren en de bergen op de achtergrond, o.a. de Zugspitze, de hoogste berg van Duitsland. ‘s Avonds hebben we gezellig buitenshuis gegeten bij een Italiaans restaurant.

Zondag zijn we in de buurt van Wolfratshausen langs het Isarkanaal wezen wandelen, het zonnetje scheen volop en het was een heerlijke wandeling.

‘s Middags hebben we eerst hun huwelijksfilm bekeken, erg jammer dat we daar niet bij konden zijn vorig jaar. Daarna hebben we Schafkopf gespeeld, een Duits kaartspel wat erg populair is in Beieren. Het was even lastig om er in te komen, je moet de regels en puntentelling van klaverjassen even vergeten, maar toen we het eenmaal doorhadden vonden we het een erg leuk spel. Natuurlijk hoorde daar een speciaalbier bij. Tussendoor maakten Derk en Natasha weer allerlei lekkere dingen voor ons klaar, o.a. een quiche met pompoen. Morgen een verslagje van de laatste vakantiedagen.