Janny’s hobbylog

2 x 50 1

Geplaatst op 24 augustus, 2016 door janny

De ene kaart maakte ik voor een echtpaar dat 50 jaar getrouwd was en de andere voor mijn jongste zus die 50 werd.P1050850

Duin- en strandtocht Vlissingen 0

Geplaatst op 22 augustus, 2016 door janny

Afgelopen weekend vond weer de jaarlijkse Omloop van Flakkee plaats, maar we hadden dit jaar geen van tweeën zin om mee te doen. Aat had niet voldoende getraind om de lange afstand te lopen en de korte vinden we eerlijk gezegd een beetje saai. We zijn nog wel even bij de start wezen kijken en dan gaat het toch wel kriebelen… Gelukkig was er een alternatief: De duin- en strandtocht, we kozen voor de 30 km. Het eerste stuk liep door de duinen, een goede training in klimmen voor mij.

Vlak voor Zoutelande kwamen we Helma tegen die wat foto’s van ons maakte, ook hebben we met haar wat zitten drinken bij de rust in Zoutelande. Hierna scheidden onze wegen want zij liep de 20 km.

Wij liepen verder naar Westkapelle waar we in het zonnetje onze boterhammen hebben zitten eten. P1050861Hierna volgde de terugweg over het strand. Het was zonnig en het waaide ontzettend hard, leuk om te lopen. Na nog een kleine pauze op een bankje zijn we doorgelopen naar de Kanovijver waar de finish was.

Vakantie deel 4: Thüngersheim 0

Geplaatst op 20 augustus, 2016 door janny

Vanwege de vele file’s van de zaterdag ervoor besloten we extra vroeg te vertrekken, we reden even over 7 al weg. Alles verliep deze keer echter vlot en zo kwamen we al om kwart voor 2 aan in Thüngersheim voor ons laatste verblijf: 2 nachten in hotel Wein Träume, een klein hotel met mooie lichte kamers.

Thüngersheim is een klein plaatsje vlakbij Würzburg midden tussen de wijngaarden. Na de koude dagen in Oostenrijk was het nu weer erg warm. In het hotel was geen restaurant maar in het dorp zat gelukkig een goed restaurant: Zum Bären, hier hebben we allebei de avonden heerlijk gegeten.P1050836

Na een uitgebreid en heerlijk ontbijt de volgende ochtend hebben we twee verschillende wandelroutes gedaan, de tweede liep voor een groot deel langs de rivier de Main. Ook hier was het weer heerlijk wandelen, veel minder steil dan de voorgaande weken!

Het is hier een echt wijngebied, zelfs in het dorp hingen de druiven aan de gevels:P1050837

‘s Middags hebben we geluierd, wat gelezen en gepuzzeld. De volgende dag was het nog bijna 600 km naar huis, dit hebben we rustig aan gedaan en zo kwamen we rond 5 uur thuis.

Ik was nog nooit eerder in Oostenrijk op vakantie geweest, maar ik vond het erg mooi, voor herhaling vatbaar. Ook de verschillende plaatsen in Duitsland zijn goed bevallen en het was erg gezellig met het bezoek van de kinderen. Bovendien heb ik flink kunnen trainen voor de beklimming van de Mont Ventoux volgende maand.

Vakantie deel 3: Abtenau 1

Geplaatst op 19 augustus, 2016 door janny

Zaterdag zijn we naar Abtenau in Oostenrijk gereden voor ons volgende adres. Helaas was het pikzwarte zaterdag, eindeloze files, we deden over ruim 300 km 7,5 uur! Gelukkig werden we hartelijk verwelkomd door de familie Posch en konden we weer een beetje bijkomen in ons mooie onderkomen op de bovenverdieping van een prachtig huis.

‘s Avonds hebben we nog een rondje gelopen en zagen we wel vijf herten lopen. Na een goede nachtrust scheen ‘ s morgens het zonnetje en hebben we een leuke wandeling gemaakt rond Abtenau, ook hier was het af en toe stevig klimmen. DSC00585

De eendjes zochten ook verkoeling: DSC00587

Prachtig, al die bergen om ons heen.

Ook hebben we nog even een kijkje genomen bij de skilift en rodelbaan Karkogel, misschien een ideetje voor later in de week. Helaas kregen we toen slecht weer dus hebben we dit niet meer gedaan.P1050754

Maandag zouden we Rosanne gaan ophalen in Salzburg, we kregen de tip van onze gastvrouw om vanaf Golling met de trein te gaan i.v.m. enorme drukte rond Salzburg en ook het parkeren schijnt daar heel lastig en duur te zijn. Voor 4 euro per persoon kon je de hele dag reizen, dus zo gezegd zo gedaan. Vanaf Golling hadden we een stoptrein die er ongeveer 40 minuten over deed. We hebben een poosje in Salzburg rondgelopen, maar het was hier ontzettend warm en we zijn dan ook al gauw naar het station vertrokken.

Ongeveer 5 uur kwam Rosanne aan en toen moesten we haar vertellen dat ze na haar treinreis van 10 uur toch nog een poosje in de trein moest. P1050774

‘ s Avonds konden we nog lekker buiten eten maar toen was het voorlopig gedaan met het mooie weer. Dinsdag regende het de hele dag en kwam de temperatuur niet boven de 12 graden. Wel hebben we een wandeltocht gemaakt rond de Eglsee, Aat en ik hadden eerst wandelstokken gekocht en die heb ik uitgeprobeerd. Door de wandelstokken kon ik geen paraplu dragen en mijn jas was toch niet helemaal waterdicht, ik was doorweekt! Na afloop snel onder de douche om weer warm te worden. Ik had mijn fototoestel niet meegenomen maar Rosanne heeft nog wat foto’ s met haar telefoon gemaakt.

De volgende ochtend regende het weer, maar we besloten toch maar een tocht te gaan maken en onderweg in de auto werd het zowaar droog. Deze keer liepen we de Mühlenrundweg in Scheffau, die ons ook langs de Schwarzenbach watervallen leidde, hier werden we niet nat van de regen maar van de waterval! Het was een oorverdovende herrie, al dat water dat van grote hoogte naar beneden stortte.

‘s Avonds zijn we uit eten geweest in de Fischbachstube vlak bij ons appartement.P1050776

Donderdag was eigenlijk net zo’n dag als woensdag, eerst regen, later op de ochtend droog en aan het eind van de middag weer regen en lage temperatuur. We hebben de Lammerklamm bezocht, ook weer zo’n indrukwekkend geheel.

Op de berg in de verte zagen we sneeuw liggen: P1050817

Vrijdag hebben we Rosanne naar de trein gebracht, zij ging nog een paar dagen naar Derk in München en wij wilden een wandeling op de Postalm gaan maken. Helaas kwamen we in de mist terecht en zijn we maar teruggegaan, we hebben toen een wandeling gemaakt vanaf Voglau. We wilden naar de Seewaldsee maar na een paar uur werd de weg versperd met bomen door stormschade en mochten we niet verder. We zijn toen dezelfde weg maar teruggelopen en omdat deze omlaag ging was het een goede gelegenheid om onze stokken te gebruiken. Soms liepen we met ons hoofd in de wolken (letterlijk) en ook hier hadden we niet veel uitzicht, ik heb dan ook niet veel foto’s gemaakt.

Deze gemzen lagen langs de kant van de weg, even later waren ze verdwenen tussen de bomen.P1050822

Zaterdag werd het weer mooi weer maar toen gingen we Oostenrijk weer verlaten.

Vakantie deel 2: Füssen 3

Geplaatst op 18 augustus, 2016 door janny

Ons tweede verblijf was in Füssen, we hadden hier een appartement op de bovenste verdieping van een vakantiewoning. De indeling was wel erg oubollig met veel donker hout en niet alles werkte even goed, maar de bedden waren gelukkig prima. DSC00532

Aan het eind van de middag kwamen we hier aan en even later kwam Derk met vriendin Natasha en een paar vrienden van Natasha uit Brazilië, ze hadden eerst kasteel Neuschwanstein bezocht. We hebben eerst wat gedronken op een terrasje en zijn daarna gezellig met z’n zessen uit eten geweest. Natasha en haar vrienden vertrokken daarna weer en Derk bleef bij ons tot woensdag. Het was erg leuk om Derk zijn vriendin te ontmoeten, ze is Braziliaanse en woont sinds een paar maanden in Erding.P1050661

Zondagmorgen regende het eerst een klein beetje maar gelukkig werd het al snel droog. We hebben een wandeling gemaakt rond de Hopfensee,

en later zijn we nog naar de top van de Kalvarienberg geklommen, dit was behoorlijk steil en ik had wel even tijd nodig om bij te komen. Het uitzicht was echter fantastisch.

Maandag hebben we een stuk van de Lechweg gewandeld, deze wandelroute loopt het grootste deel door Oostenrijk en eindigt in Füssen in Duitsland. We hebben de laatste etappe gedaan en dan andersom, deze eindigde in Pflach vanwaar we met de bus teruggegaan zijn. Bij het huren van het huis zaten gastkaarten waarmee je gratis met de bus kon reizen, het was alleen jammer dat de bus zo zelden reed, deze keer moesten we anderhalf uur wachten. De etappe liep langs het startpunt voor een wandeling naar Neuschwanstein, we zagen dit kasteel regelmatig in de verte liggen tijdens onze tocht.

‘s Avonds zijn we gaan eten in de Ritterstuben . Het voordeel van het huis was dat het op een paar minuten lopen van de Altstadt lag met heel veel restaurants. Onderweg begon het echter zo hard te regenen en waaien dat we ondanks de paraplu’s in 2 minuten doorweekt waren, ik liep te soppen in mijn schoenen. Bij diverse terrassen stond het eten nog op tafel en waren de mensen snel naar binnen gevlucht. Gelukkig konden we nog een plekje vinden en konden we tijdens het eten weer opdrogen.

De volgende dag was het weer stralend weer en zijn we eerst met de bus naar Weissenbach gereden en hebben de voorlaatste etappe van de Lechweg terug naar Pflach gelopen, daarna weer met de bus naar Füssen ( we wisten nu hoe laat de bus vertrok). Ook deze etappe was weer erg mooi, al zaten er weer enkele pittige klimmetjes in, gelukkig werden we dan weer met een prachtig uitzicht beloond.

Woensdagochtend zijn we met de kabelbaan de Tegelberg opgegaan wat ik eigenlijk behoorlijk eng vind, maar gelukkig ging alles goed. Boven gekomen was het weer genieten, we hebben hier nog een leuke wandeling gemaakt en wat gedronken en daarna ging het weer met de cabine naar beneden. Er waren ook mensen die op een andere manier naar beneden gingen, dat zou ik echt nooit durven!

‘s Middags hebben we Derk op de trein naar München gezet, voor hem zat de vakantie er weer op. De volgende dag zijn we weer in de bus gestapt, deze keer naar Rosshaupten waar we een mooie wandeling langs o.a. de Forggensee hebben gemaakt. We hadden helaas pech dat de bus weer maar heel af en toe reed, we zouden meer dan 2 uur moeten wachten, daarom besloten we alvast een gedeelte terug te lopen. Het was intussen wel erg warm geworden en we liepen niet meer in de schaduw, hierbij heb ik mijn lippen verbrand, waarschijnlijk kwam dit ook wel door de antibiotakuur die ik moest slikken, ik heb hier best wel een tijdje last van gehad, vooral bij het eten van pittige gerechten. Bij Rieden zijn we uiteindelijk op de bus gestapt en toen waren we al snel weer in Füssen.

Vrijdag regende het de hele dag en kwam de temperatuur niet hoger dan 12 graden, bijna 20 graden verschil met de vorige dag! Toen zijn we maar wat wezen shoppen, er is een enorm Outletcentrum vlakbij Füssen op het gebied van sportkleding. Er waren wel meer mensen op dat idee gekomen want het was er enorm druk, ik heb nog een leuk jack gekocht en Aat wat wandelshirtjes.

Vakantie deel 1: Treis-Karden 0

Geplaatst op 17 augustus, 2016 door janny

Maandag zijn we weer teruggekomen van bijna 3 weken vakantie. We zijn op 4 verschillende adressen geweest, het eerste was een appartement in Treis-Karden (Duitsland) aan de Moezel waar we van woensdag tot zaterdag verbleven met Lennert. Hem hadden we eerst opgehaald in Utrecht en half in de middag kwamen we aan bij ons mooie vakantieverblijf. We hadden de bovenverdieping van een prachtig huis met een mooi groot balkon. P1050622Vanaf het balkon hadden we uitzicht op de kloosterkerk St. Kastor met 3 torens. Ook ‘s avonds was dit een mooi gezicht.

Het appartement zelf was gigantisch groot en goed ingericht met zelfs een vaatwasser. Donderdag hebben we een stuk van de Moselsteig gelopen die langs ons huis liep, af en toe was het flink klimmen, de volgende dag had ik behoorlijk last van spierpijn in mijn bovenbenen! Lennert leek trouwens nergens last van te hebben, hij kan aardig klimmen. We kwamen langs talloze wijngaarden langs steile hellingen, er wordt hier veel wijn geproduceerd en ook kwamen we langs Burg Eltz waar we wat gedronken hebben.

De volgende dag zijn we naar Cochem gereden, van hieruit zijn we gaan lopen naar de Winneburg ruïne en weer terug. ‘s Avonds zijn we lekker uit eten gegaan in Treis bij restaurant La Mula, het was heerlijk zonnig zodat we op het terras konden zitten.

Zaterdag zijn we naar ons volgende adres gereden en is Lennert met de trein naar huis gegaan.

Rondje Renesse – Burgh-Haamstede 2

Geplaatst op 25 juli, 2016 door janny

Zaterdag waren er helemaal geen georganiseerde tochten in de buurt, daarom haalde ik een toch van het internet die begon en eindigde in Renesse. Omdat deze tocht iets te kort was naar onze zin hebben we eerst een kleine strandwandeling gemaakt. P1050534

Het was nog een beetje fris zo zonder jas, later kwam gelukkig de zon erbij. Na dit rondje hebben we de auto in Renesse geparkeerd en zijn toen naar Burgh-Haamstede gelopen waar we een bakje gedaan hebben bij hotel Bom. Onderweg hadden we leuke doorkijkjes naar een natuurgebied.P1050536

Het was al een stuk warmer geworden zodat we lekker op het terras konden zitten.

Daarna liepen we verder naar Burghsluis. Toen we er bijna waren liep Aat een stukje over de dijk en ik bleef beneden lopen.DSC00422

Even later kwamen we bij het haventje aan waar ook de voormalige lichtkoepel van de vuurtoren van Haamstede staat, deze dient nu als kantoor van de havenmeester.

Hier hebben we even een boterhammetje zitten eten.

Een eindje verder kwamen we bij de Plompe Toren, deze hebben we beklommen (23 meter hoog) vanwaar we een prachtig uitzicht hadden.

Hierna ging het een beetje mis, de route was ook wel erg summier aangegeven, en zijn we een heel stuk verkeerd gelopen. Jammer was dat we toen een flink stuk langs de grote weg moesten lopen maar gelukkig kwamen we toen weer op de goede weg uit. We liepen nogal eens langs een uitgebloeid papaverveldje:P1050561

Na in totaal 26 km kwamen we weer uit in Renesse waar we nog even wat gedronken hebben voordat we weer naar huis reden. Inmiddels was het behoorlijk warm geworden. Thuisgekomen ontdekte ik een grote rode ring op mijn been, vandaag even naar de huisarts geweest en ja hoor, het is van een tekenbeet (waarschijnlijk opgelopen tijdens het Pieterpad vorige maand) en ik moet nu 10 dagen antibiotica slikken. Een bijkomend nadeel is dat ik de komende tijd de zon moet vermijden, lastig als het zulk mooi weer is.

Stoffen verven 0

Geplaatst op 22 juli, 2016 door janny

Begin deze week was het bijna tropisch, ideaal om stoffen te verven. Deze keer heb ik de stoffen plat neergelegd, wel dubbelgevouwen, met telkens plastic ertussen. P1050524

Van tevoren diverse kleuren gemengd en deze erop gegoten en met de hand (met handschoen natuurlijk!) erin gewreven. Genoeg vloeistof om de stof door en door nat te maken, maar niet zoveel dat het van de tafel liep. Na het laagje plastic heb ik de verf nog wat aangedrukt met een roller. Dit alles lekker laten broeien in de zon en ‘s avonds kon ik alles weer uitspoelen, drogen en strijken met een paar mooie lappen als resultaat. Vooral de rode en groene vind ik erg geslaagd, de smalle streepjes heb ik met een spuitflesje gedaan. Het bovenste lapje van de laatste foto was een eerder geverfd lapje in een saaie kleur, deze heb ik overgeverfd met citrien en barnsteen.

Duin, dam en strandtocht 0

Geplaatst op 18 juli, 2016 door janny

Vanwege de Nijmeegse Vierdaagse werden er zaterdag nauwelijks tochten georganiseerd, dus besloten we weer eens naar Ouddorp te gaan. We hebben de auto bij de vuurtoren gezet en zijn toen naar het Inspiratiecentrum op de Brouwersdam gelopen.P1050505

Onderweg nog een omweg gemaakt om de bunkertocht de Punt te lopen. Dit is een heel bunkercomplex aangelegd door de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog. Er was een bunker voor de tankkoepel, een personeelsbunker, diverse schuilbunkers en dit was de toiletbunker:P1050503

De route is genummerd en overal staat informatie over de bunkers, hij is ongeveer 1 km lang.

Bij het Inspiratiecentrum hebben we een bakje gedaan en daarna de weg vervolgd over het strand, hier waaide het flink waar de surfers en vliegers handig gebruik van maakten. Het lopen door het zand was best pittig, je zakte behoorlijk weg.

Na het strand volgde nog een stukje over de weg en op het laatst pikten we nog een stukje van de route Volgerland mee en na 20 km waren we weer bij de auto.

Hierna hebben we nog even de pop-up tentoonstelling van Els Keuvelaar bezocht in de Overkant, ze maakt prachtige dingen van keramiek, vooral de tulpenvazen en “golven” vond ik erg mooi.

Feestjes 0

Geplaatst op 11 juli, 2016 door janny

Zoals ik al eerder schreef waren we vrijdag naar een bruiloft in Groningen. Voor het bruidspaar had ik deze kaart gemaakt: P1050449

Ook zaterdag hadden we weer een feest, deze keer voor het hele gezin van broer Ben, samen werden ze dit jaar 150 en dat wilden ze vieren. Het was een druk en gezellig feest in Toms Diner in Roosendaal. Het weer was heel wat beter dan de dag ervoor, we hebben zelfs nog een tijdje buiten op het terras gezeten.

Zaterdag had ik het te druk om te gaan lopen, maar Lennert was vrijdagavond meegereden naar Flakkee en hij heeft samen met Aat een stuk van het Voornepad gelopen. Sommige stukken waren moeilijk begaanbaar en ook was de route niet overal helemaal duidelijk zodat ze weleens een stukje verkeerd liepen, totaal hadden ze ruim 32 km gelopen. Voordat we naar het feestje gingen hebben we nog lekker gebarbecued.

Er komen veel vogels in de tuin, hier was de één de ander aan het voeren.