Janny’s hobbylog

Ander stukje Ouddorp 0

Geplaatst op 18 juli, 2015 door janny

Voor de wandeling van vandaag zijn we eens naar een ander stukje Ouddorp gereden, nl. vlakbij de vuurtoren.P1030714 (Gewijzigd)

Hier hebben we de auto geparkeerd en zijn daarvandaan gaan lopen naar het nieuwe restaurant Werelds aan het Strand. Dit ligt werkelijk op een schitterende locatie te midden van mooie vakantievilla’s, het gebied heet Punt West.

CIMG0013 (Gewijzigd)

We hebben hier wat gedronken met een mooi gezicht op het Grevelingenmeer en zijn toen verder gelopen naar de Brouwersdam waar het nieuwe Inspiratiecentrum Grevelingen staat.

Hier was een kleine streekmarkt, genaamd Zilte Zaterdag maar omdat nog niet alle kraampjes bemand waren besloten we eerst het Inspiratiecentrum te bezoeken. Voor 3 euro kon je naar boven klimmen en daar had je werkelijk een schitterend uitzicht naar alle kanten, je kon aan de ene kant Zeeland zien liggen en aan de andere kant zagen we heel klein de vuurtoren, ook Port Zélande was goed te zien en natuurlijk het strand, echt geweldig!

Na wat producten op de streekmarkt gekocht te hebben zijn we via het strand helemaal teruggelopen naar de parkeerplaats. In totaal stond er 23,5 km op de teller.

Het voelde een beetje als toerist in eigen land, natuurlijk werkte het weer ook wel mee, niet te koud en niet te heet, echt ideaal wandelweer. Ik vond het heel leuk om eens een andere route te nemen, zeker voor herhaling vatbaar.

Vuurtorenquiltje 0

Geplaatst op 13 juli, 2015 door janny

Van tante Bep kreeg ik een foto met de quilt, de gang fleurt er helemaal van op volgens haar, ik ben blij dat hij in de smaak valt. vuurtoren

Hier nog een paar detailfoto’s van het quilt- en verfwerk:

P1030643 (Gewijzigd)

Vlaggetjesdag 0

Geplaatst op 12 juli, 2015 door janny

Zaterdag was het feest in de haven van Stellendam, nl. Vlaggetjesdag. We besloten om eerst te gaan wandelen en daarna het feestterrein te bezoeken. Kwart over 8 parkeerden we bij de buitenhaven waar het nog helemaal rustig was. We liepen eerst via de duinen naar de Kwade Hoek, toen door het waterwingebied naar de Zeester die nog niet eens open was. P1030688

Wel hebben we even op een bankje op het strand gezeten.P1030693

Het lopen over het zand ging deze keer erg zwaar, dus zijn we na een tijdje over het pad langs de duinen gaan lopen, hier was het wel een stuk warmer doordat je de wind miste.

Deze koeien zochten verkoeling in het water.

Vanaf de Kwade Hoek zijn we teruggelopen via Goeree Havenhoofd en een stukje van het Deltapad. Vanuit de verte zagen we al heel veel auto’s staan, het feest was begonnen. We moesten onder de brug door lopen en kwamen zo bij de binnenhaven. Hier was het gezellig druk, overal kon je vis kopen, veel gerookte paling en kibbeling. Er was een braderie en natuurlijk heel veel schepen. Deze heeft z’n naam echt op z’n Ouddurps geschreven.P1030702

Vanaf Stellendam ging Aat lopen naar huis, nog zo’n 17 km, hij is aan het oefenen voor de Omloop en nadat ik nog wat vis voor thuis had gekocht reed ik de auto naar huis.

Mini-uitvoering vuurtorenquilt 0

Geplaatst op 11 juli, 2015 door janny

Mijn tante Bep vond mijn vuurtorenquilt zo mooi en wilde graag een kleine versie hebben in dezelfde kleuren. Deze keer heb ik allerlei stroken aan elkaar genaaid i.p.v. de rechthoekjes met vlisofix, maar de verdere uitvoering is ongeveer hetzelfde. De tentoonstellingsquilt:Janny Vermaat

En de nieuwe versie:P1030656 (Gewijzigd)

In werkelijkheid stemmen de kleuren meer overeen, maar ik vond het moeilijk hem goed op de foto te krijgen. Natuurlijk heeft zus Marianne weer een bijpassend label gemaakt.P1030664 (Gewijzigd)

B(l)oeiende quilts 0

Geplaatst op 10 juli, 2015 door janny

Gistermiddag zijn we met z’n vijven naar Goes geweest voor de tentoonstelling “B(l)oeiende quilts”. Eerst hebben we de Grote Kerk bezocht waar ook een quilttentoonstelling was en waar de tipi-tent van Petra de Haas stond. Toevallig zaten net twee leden van onze quiltgroep achter de balie en kwam er ook nog één voor de tentoonstelling. Van onze groep hingen ook de postzegelquilts in de kerk.P1030672 (Gewijzigd)

De quilt links herkende ik al van het weblog van Nienke Smit, leuk om hem in het echt te zien.P1030679 (Gewijzigd (2))

Daarna gingen we naar het Historisch Museum tegenover de kerk waar een gedeelte van de wedstrijdquilts hangt. De rest hangt in het Fruitteeltmuseum in Kapelle, maar daar hadden we helaas geen tijd meer voor. Het Historisch Museum is ook erg leuk om te bekijken zodat we daar een aardig tijdje gebleven zijn.

Er hangen erg mooie quilts, veel quilts zijn intensief doorgestikt en vaak is gebruik gemaakt van zelf geverfde lappen. Ik laat niet de hele quilts zien, maar hier een kleine collage van wat detailfoto’s, o.a. van onze “eigen” Evelyn Bol en Sary Maas. De quilts zijn allemaal dezelfde maat wat een rustig beeld geeft.

De zon in een potje 0

Geplaatst op 04 juli, 2015 door janny

Ik ben altijd dol op zuur, van augurk tot citroen, ook lemon curd vind ik heerlijk. Jammer dat daar zo’n ongelooflijke hoeveelheid suiker in gaat. Gelukkig kwam ik op een website een recept tegen voor lemon curd zonder suiker, natuurlijk moet het wel gezoet worden anders is het zelfs voor mij té, maar deze keer met honing, een stuk gezonder. Vanmorgen maar eens uitgeprobeerd met als resultaat twee potjes met lemon curd. Ik vind een gewoon kaakje al bijzonder worden met een beetje lemon curd erop, maar in gebak en toetjes is het ook heerlijk.P1030635 (Gewijzigd)

Het recept kun je hier vinden. Natuurlijk gebruik je biologische citroenen i.v.m. het raspen van de schil.

Omdat het vandaag weer tropisch wordt had Fit4lady een outdoor training georganiseerd op het Havenhoofd. Jammer dat er maar 9 vrouwen meededen, het was erg leuk en ondanks de vroege start was het al behoorlijk warm. Met deze temperaturen is het niets om een lange wandeltocht te gaan maken, maar zo was ik toch lekker in beweging.P1030631

Aat was wel wezen lopen, hij was al om 7 uur vertrokken naar Stellendam om de Koploper te lopen en hij kwam half 12 helemaal bezweet thuis. CIMG0008

Kaart met meeuw 0

Geplaatst op 30 juni, 2015 door janny

Voor Paula maakte ik een kaart met strandpalen en een meeuw. 20150630_170353_resized

Natuurlijk weer van een zelf geverfd lapje, de palen en de meeuw heb ik met behulp van vlisofix bevestigd.

Veenputtentocht Oudenbosch 1

Geplaatst op 27 juni, 2015 door janny

Half 9 startten we in Oudenbosch voor de 31 km. In het begin was het nog een beetje fris maar al snel werd het warm, zeker als het zonnetje doorbrak. We hebben al vaker bij Oudenbosch gelopen maar deze keer kwamen we op heel andere plekken. Het was een mooie tocht met voldoende rusten waar we lekker buiten konden zitten. Het laatste uur wilde Aat wat sneller lopen en is hij vooruit gegaan, ik vond het fijner om mijn eigen tempo te lopen. Tegen half 3 was ik bij de finish waar Aat zich al had afgemeld.

Daarna hadden we nog tijd genoeg om een tuinsetje te kopen, toevallig is er een mooie tuinmeubelzaak in Oudenbosch. We wilden een kleine eettafel met twee stoelen voor op de veranda en laten ze daar nou net een leuke aanbieding van hebben. We kunnen de set vanavond gelijk inwijden.P1030614 (Gewijzigd)

Falkon walk 2015 0

Geplaatst op 21 juni, 2015 door janny

Enkele maanden geleden konden we via Kruidvat een voordelig arrangement boeken, met de trein ergens heen, een overnachting in een hotel en met de trein weer terug. Een leuke wandeltocht uitgezocht en vrijdag was het dan zover. We zijn eerst met de auto naar het station van Barendrecht gegaan waar je gratis kan parkeren en vandaar met de trein naar Arnhem. Onderweg moesten we 2 x overstappen maar dat was voor zulke ervaren treinreizigers als wij zijn natuurlijk geen probleem, haha. Rond vier uur kwamen we aan op het station in Arnhem, hier zijn ze al jaren bezig met de nieuwbouw maar volgens mij is het einde nu in zicht. Wat al klaar is ziet er heel mooi uit. Het hotel wat we geboekt hadden ligt tegenover het station, we hoefden alleen maar over te steken. Na het inchecken zijn we de stad ingegaan waar we lekker wat hebben gedronken op één van de vele terrasjes met terrasverwarming, want ook al is de zomer nu begonnen, het was behoorlijk fris. Na een korte wandeling hebben we nog even op onze kamer gezeten waarna we heerlijk uit eten zijn geweest in restaurantP1030581

Karakter, een leuk ingericht gezellig restaurant met leuke muziek. Het eten was heerlijk, als voorgerecht had ik zalmtartaar op geroosterde ciabatta en Aat gamba’s met knoflook. Als hoofdgerecht hadden we beiden Black Angus sukade, geserveerd op een andijviestamppotje. Een toetje kon er echt niet meer bij, na een kopje thee/koffie hebben we nog een rondje gelopen en eenmaal op de hotelkamer hebben we nog even tv gekeken. De volgende ochtend zaten we al om 7 uur aan het ontbijt en na het uitchecken hebben we onze bagage in een kluisje op het station gestald. Dat was in feite heel makkelijk maar door ons geklungel duurde het toch wat langer. We zullen het er maar op houden dat we nog niet helemaal uitgeslapen waren. Aan de achterzijde van het station was een vlag geplaatst van de Falcon walk en er reed een busje heen en weer om de wandelaars bij de start te brengen. Deze was in Schaarsbergen bij de kazerne van de Luchtmobiele Brigade.CIMG0004

Er liepen veel groepen militairen mee, maar die hebben we onderweg nauwelijks gezien omdat die een andere route liepen.Om tien voor half 9 vertrokken we. Wij kozen voor de 30 km, die volgens het briefje (en ook volgens mijn stappenteller) 32 km bedroeg. CIMG0005 (Gewijzigd)

Dit was helemaal niet erg want het was een ontzettend leuke tocht, erg afwisselend, veel door het bos en over de hei en af en toe door een woonwijk. Ook hebben we heel veel parken doorkruist. P1030585

De eerste rust was bij kasteel Rozendaal waar we al een paar keer eerder geweest waren met de Posbankloop. Hier konden we al lekker buiten zitten voor een kopje thee en koffie.P1030586

Daarna maakten we een rondje door het park bij het kasteel en vandaar ging het naar de tweede rust bij Bronbeek. Ook hier was de verzorging prima met drinken, eten en toiletten.

Er zaten ook enkele flinke hoogteverschillen in de tocht, soms moest je behoorlijk klimmen, maar het uitzicht was dan weer fantastisch. Ook de sfeer was prima.

De derde rust was weer een mobiele rust vlak voorbij huis Zypendaal. En tenslotte was er nog een rust bij Museum 40-45, maar deze was 2,5 km voor de finish, zodat we hier niet meer gezeten hebben.

Even voor half 3 waren we terug bij de kazerne waar we nog even konden genieten van muziek tijdens het wachten op het busje wat ons weer terugbracht naar het station.P1030592

Hier nog snel even een patatje gegeten en nadat we de bagage weer opgehaald hadden konden we de trein van kwart over 3 nemen, zodat we al om 5 uur in Barendrecht waren.

Het leek wel of we een heel weekend weggeweest waren, terwijl het toch maar 1,5 dag was. Jammer dat het er naar uitziet dat dit de laatste Falcon Walk is, wegens de werkdruk van de organisatie en de Luchtmobiele Brigade hebben ze niet meer de capaciteit om een dergelijk evenement te organiseren, maar wie weet komt er nog een doorstart. Wij hebben in ieder geval genoten van deze tocht.

RWV tocht Rotterdam 1

Geplaatst op 13 juni, 2015 door janny

Vandaag kozen we voor de 25 km met als startplaats Rotterdam-Ommoord. Jammer genoeg regende het de eerste 2 uur van de tocht maar daarna werd het prima wandelweer. De tocht was goed gepijld, toch blijft het opletten, we liepen blindelings achter een groep dames aan en tja, die hadden een pijl gemist en wij dus ook. Dat kostte ons ongeveer 2 km extra. Het eerste deel van de tocht vond ik niet zo bijzonder, veel door de stad, maar later werd het mooier, heel veel groen en water. Ergens onder de bomen leek het wel of het gesneeuwd had, ik weet niet precies wat het was, het zal wel van bepaalde bomen afgekomen zijn. P1030555

Ik heb niet zo veel foto’s gemaakt omdat het toch wat somber bleef. Rond 2 uur waren we bij de finish en thuisgekomen konden we zowaar nog even buiten zitten op een plaatsje uit de wind.