Janny’s hobbylog

Pieterpad

Geplaatst op 18 mei, 2015 door janny

Na ons gezellige weekend in Woudenberg zijn we doorgereden naar Garnwerd waar we een bed & breakfast hadden geboekt, de Oude Pastorie.P1030344

Hier hebben we 3 nachten overnacht waarbij we telkens een stukje met openbaar vervoer moesten om naar ons begin- of eindpunt te reizen. De eerste etappe begon natuurlijk in Pieterburen, we waren eerst naar Winsum gelopen en van daaruit met de bus naar Pieterburen gereden.P1030347 (Gewijzigd)

Het was heerlijk wandelweer en we ontmoetten onderweg al diverse andere “Pieterpadders”. Na een goede nachtrust en een stevig ontbijt vertrokken we de tweede dag naar Haren, we liepen dwars door de stad Groningen, erg leuk, we hebben nog even bij het Museum gekeken maar vonden het zonde om veel geld uit te geven voor een uurtje bezoek, we zijn dus maar doorgelopen.

Vanaf Haren met de trein en bus terug naar Garnwerd waar we voor de derde keer hebben overnacht. De volgende ochtend hebben we eerst de auto in Schoonloo gezet en zijn toen met openbaar vervoer weer naar Haren gereden. Deze keer moesten we de grote rugzakken om omdat we onderweg zouden overnachten. Woensdag vonden we een hotel in Zeegse, maar om voor donderdag en vrijdag een overnachtingsplaats te vinden viel nog niet mee i.v.m. Hemelvaartsdag, alle b&b’s zaten al vol, gelukkig vonden we een leuk hotel in Anderen voor donderdag en ook één in Schoonloo voor vrijdag. Hier stond ook de auto en toen konden we zaterdag de grote rugzakken weer omruilen voor de kleine, we hebben dus 3 dagen met en 3 dagen zonder bepakking gelopen. In het begin vond ik het wel een beetje zwaar, maar op den duur wende ik er wel aan, al loop je wel wat langzamer en duurt het even voor hij goed ingesteld is.

In Groningen liepen we meestal door de polder, in Drenthe vaak door het bos en over de hei, maar overal was het heerlijk rustig en genoten we van de natuur. Ook was het leuk om af en toe dezelfde mensen weer tegen te komen.P1030379

De tocht is zeer goed gemarkeerd en met het boekje erbij kan je bijna niet verkeerd lopen. Hier een avontuurlijke oversteekplaats.P1030396

(Ik liep gewoon over het bruggetje wat er vlak naast lag).

Zaterdag eerst weer met de bus naar ons beginpunt en vandaar zijn we naar Erm gelopen, hiervandaan konden we nog met de bus terug, als we verder liepen werd het moeilijker dus zijn we daar maar gestopt. We hadden toen ongeveer 115 km van de route gelopen. In werkelijkheid hebben we wel 173 km gelopen in totaal maar dat kwam omdat we heel veel extra liepen, soms lag de bushalte een kwartier lopen verder, in Haren moesten we zelfs een half uur lopen naar de trein en ook de hotels lagen niet altijd precies langs de route. We vonden het een geweldige tocht en gaan hem zeker een keer vervolgen. Hier sta ik bij het monument ter nagedachtenis aan mevrouw Toos Goorhuis die het Pieterpad samen met haar vriendin Bertje Jens heeft uitgezet.P1030413

Zaterdagavond konden we eten en slapen bij een neef van Aat in Beilen waarna we zondagmiddag weer terug naar huis reden.

Gelukkig heb ik weinig last gehad van mijn heup, alleen de laatste dag begon de pijn weer en nu heb ik er nog een beetje last van, de komende dagen maar even tot rust laten komen. De meeste dagen was het heerlijk weer, we hebben ook wel in korte broek en zonder jas gelopen, alleen zaterdag regende het bijna de hele dag, een fijne motregen waardoor je niet te lang moest blijven stilstaan of zitten, dan kreeg je het koud. We namen elke dag een lunchpakket mee en dat was maar goed ook, want niet overal was horeca, gelukkig zijn we niets tekort gekomen.

1 op “Pieterpad”

1. Dick en Ria zegt:

Een week Pieterpad, grote klasse Aat en Janny. “Er gaat niets boven wandelen” Wij verkenden Kloosterburen e.o. per fiets. ‘t Hoogeland, ook mooi. Ria&Dick